Eu tô com o Croix nessa aí. O cara é figura pública, tem sempre quem vai falar mal.
Acho muito válido textos como esses do NYT, que nos fazem refletir sobre o assunto, mas uma crítica de jornal não pode ser tomada como verdade absoluta, é um ponto de vista que reverbera outros que têm pontos de vista em comum. Não concordo que o trabalho dele possa ser resumido ao "embelezamento da tragédia". Ainda não conheço a fundo todos os livros, mas as fotos que vi de Trabalhadores, Êxodos, Sahel, etc. vão muito além disso. Acho que devemos levar em conta o background do crítico, que hoje é crítico de arquitetura, imagino que tenha uma tendência mais a forma do que a arte, como ele deixa transparecer no texto. Pese-se o fato de SS não seguir o estilo da fotografia documental norteamericana - não tem referências tão claras à pintura como os fotógrafos de escola europeia, temos um prato cheio para a crítica.
"We respond not only because of the voyeurism and the manipulation but, again, because of its formal beauty. Two thousand years of Christian art is based on the premise that of course suffering can be beautiful. Mr. Salgado's allusions to Western art, to the point of their becoming a tic in his work, use art history to provide bona fides, both formal and moral. Moroccan refugees huddling in a flimsy motorboat on rough seas, caught in the spotlight from a Spanish helicopter intercepting them while trying to cross the Strait of Gibraltar, immediately brings to mind Delacroix's ''Christ and the Apostles on the Sea of Galilee.'' Vietnamese peasants, in silhouette against a vast landscape, mimic Millet's ''Gleaners,'' which has its own biblical pedigree."
"Of course his photographs are exploitative. Most good photojournalism is. As Cartier-Bresson once said: ''There is something appalling about photographing people. It is certainly some form of violation. So if sensitivity is lacking, there can be something barbaric about it.'' Mr. Salgado chooses to sentimentalize his subjects -- all those beautiful children staring back at us and smiling despite their horrific conditions -- to avoid seeming barbaric and to demonstrate his sensitivity toward them. He is conveying some essential faith in humanity, too; in that respect, his work is sentimental voyeurism and unabashedly manipulative (but not hectoring, which is important). And that is why people respond so strongly to it, for better and worse."
Inclusive, ele estende a crítica a outros fotógrafos:
"Photographers deal with this problem differently, but above all by struggling to make beautiful pictures: what causes any image to stick in the mind, aside from shock content, whose impact tends to be brief, are qualities like pictorial integrity and compositional originality, which are fancy terms for beauty."
Certamente, a Academia de Belas Artes da França foi bem criteriosa ao escolher SS para o posto. Se concordamos ou não é opção individual de cada um. A fotografia dele está formalmente reconhecida por eles como arte, não apenas um registo do cotidiano ou um registro intimista pretenciosamente despretencioso.
Enfim, acho que é mais motivo de orgulho do que demérito.